085 - 060 1012 hallo@vanedens.nl

Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties Kajsa Ollongren neemt het advies van het Nibud over om de factor waarmee een studieschuld meeweegt bij het verkrijgen van een hypotheek, te verlagen. De nieuwe wegingsfactor wordt deze zomer nog meegenomen in de internetconsultatie van de Regeling hypothecair krediet 2021.

Aan de hand van een wegingsfactor berekenen hypotheekadviseurs, kredietverstrekkers en woningzoekenden de impact van een studielening op de wettelijk toegestane hypotheeklening. De huidige wegingsfactor is in 2014 door de hypotheekverstrekkers vastgesteld en is – ondanks de lage rentestand – al zes jaar hetzelfde.

Studieschuld kan iets minder zwaar meewegen

In het adviesrapport ‘Het meewegen van de studielening bij hypotheekaanvragen’ schrijft het Nibud dat een studieschuld iets minder zwaar kan wegen bij het aanvragen van een hypotheek. Nu minister Ollongren dit advies overneemt, kan een nieuwe lagere wegingsfactor vanaf 1 januari 2021 worden toegepast. Deze verlaging leidt volgens het Nibud niet tot overkreditering, meldt InFinance.

 

Nieuwe wegingsfactor

Voor studieleningen geldt nu een wegingsfactor van 0,75% voor schulden met een aflosfase van 15 jaar, en 0,45% voor schulden met een aflosfase van 35 jaar. Bij de huidige rente voor studieschulden van 0% is een wegingsfactor van 0,65% voor een studielening met een aflosfase van 15 jaar verantwoord volgens de systematiek die het Nibud voorstelt. Voor studieleningen met een aflosfase van 35 jaar geldt dan een wegingsfactor van 0,35%.

Bij deze nieuwe wegingsfactor wordt bij een studielening van 10.000 euro en hypotheekrentes van 1 à 2 procent, de hypotheek met bijna 3.000 euro minder beperkt dan wanneer de oude wegingsfactor wordt gebruikt. Bij een studielening van 25.000 euro ligt het effect tussen de 7.000 en 8.000 euro. Dit geldt voor zowel studieleningen met een aflosfase van 15 als 35 jaar.

Bron: Vastgoed Actueel

 

 

[et_bloom_inline optin_id="optin_1"]

Nieuwsgierig naar de waarde van je huis? Dat vertellen we je graag en geheel vrijblijvend.

Bel ons op: 085 - 060 1012

Veel gestelde vragen 

Waarom Van Edens Makelaardij?

Wij zijn de nieuwe generatie! We vinden namelijk dat de makelaardij gemoderniseerd kan worden. Tegenwoordig spelen ander zaken een grote rol in het proces van onze klanten, dan tien jaar geleden. Dat betekend dat wij bijvoorbeeld zeven dagen per week bereikbaar zijn voor iedereen. Voor onze klanten is hun makelaar zelfs 24/7 bereikbaar (hoewel hij ’s nacht’s natuurlijk ook graag slaapt). Stuur je ons liever een DM via een van onze socials? Helemaal goed! Daarnaast ontzorgen wij onze klanten volledig. Vanaf het eerste moment dat men contact met ons opneemt tot en met het moment dat er getekend wordt bij de notaris. Heb je een verhuisbus nodig? Regelen we ook. Alles is mogelijk en we sluiten volledig aan bij de wensen van onze klanten.  

Wat betekend een gestroomlijnd proces?

Daarmee bedoelen we onder andere dat we zoveel mogelijk digitaal werken. Het aanleveren van gegevens, opmaken van overeenkomsten, contracten, etc. Zelfs het ondertekenen van het voorlopige koopcontract kan op een PC, tablet of smartphone. En voor iedereen die dat nog wat spannend vindt komen we graag langs om het samen te doorlopen. We werken volledig uit ons eigen systeem en draaien bijvoorbeeld met een druk op de knop alle belangrijke gegevens van onze klant uit, woningbrochures, etc. 

Hoe gaan jullie met mijn gegevens om?

Wij voldoen volledig aan de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Daarnaast nemen wij Cybersecurity erg serieus en hebben verschillende maatregelen genomen om alle klantgegevens en onze eigen gegevens te beschermen. Wij leggen alleen de noodzakelijke gegevens vast en na een bepaalde periode vernietigen wij de gegevens die niet meer nodig zijn. Sleutels van klanten gaan anoniem in de sleutelkluis en zijn nooit te herleiden naar een adres. Al onze data wordt opgeslagen en verwerkt op servers die binnen de EU staan. 

Wat maakt jullie beter dan de rest?

We vechten als een leeuw voor onze klanten! Wij doen er alles aan om onze klanten van dienst te zijn en ze 100% te ontzorgen. Het verkopen van je huis moet vooral erg leuk zijn en niet stressvol of onplezierig. Wij staan onze klanten bij in iedere stap van het proces en nemen alles uit handen. Klantvriendelijkheid en klanttevredenheid staan bij ons op de eerste plaats. 

CONTACT

  • Algemeen nummer:
    085 - 060 1012
  • Regio Leeuwarden:
    058 - 230 0111
  • Regio Heerenveen:
    0513 - 24 1111
  • Regio Drachten:
    0512 - 23 6000
  • Regio Sneek:
    0515 - 24 0001
  • Direct mailen:
    hallo@vanedens.nl